30 september 2024 Mantelzorgers Op de koffie bij de ASD

Adviesraad Sociaal Domein Oss organiseert een bijeenkomst rond het thema 'Zorgen voor Elkaar'

De Adviesraad Sociaal Domein (ASD) organiseert op 30 september een bijeenkomst met als thema 'Zorgen voor Elkaar' (mantelzorg). Deze bijeenkomst zal plaatsvinden in het wijkcentrum van 19:30 tot 21:30 uur.

Wat is de ASD?

De Adviesraad Sociaal Domein Oss, kortweg ASD, is een onafhankelijke stichting die het college van B&W van de gemeente Oss zowel gevraagd als ongevraagd advies geeft over het sociaal domein. De ASD bestaat uit vrijwilligers en is niet verbonden aan de gemeente Oss. De raad zet zich in voor een toegankelijker sociaal domein door knelpunten te signaleren en om te zetten in adviezen.

Thema 'Zorgen voor Elkaar'

Mantelzorg is een thema dat velen raakt. Vaak realiseren mensen zich niet eens dat ze mantelzorg verlenen, omdat het als vanzelfsprekend wordt gezien. Toch kan mantelzorg tot moeilijke situaties leiden, waarbij de mantelzorger zelf overbelast raakt. De ASD wil inzicht krijgen in de uitdagingen die mantelzorgers in de gemeente Oss ervaren en zoekt naar manieren om hen beter te ondersteunen. Tijdens de bijeenkomsten wil de ASD graag horen welke pijnpunten er zijn, wat beter kan en welke rol de gemeente hierin kan spelen.

Op de koffie bij de ASD

In samenwerking met wijkcoördinatoren en wijkraadvoorzitters organiseert de ASD elf kleinschalige bijeenkomsten in diverse wijkcentra. Onder het genot van koffie, thee en iets lekkers worden mantelzorgers uitgenodigd om hun ervaringen te delen. De ASD hoopt zo waardevolle inzichten te verkrijgen voor hun advies aan het college van B&W. Deze bijeenkomsten bieden een laagdrempelige en informele setting waarin verhalen anoniem genoteerd en korte citaten verzameld worden om het advies kracht bij te zetten.

Doe mee!

Mantelzorgers die recente ervaringen willen delen, worden van harte uitgenodigd contact op te nemen met de ASD. Deelname aan de bijeenkomsten kan niet altijd worden gegarandeerd door de kleinschalige opzet, maar ervaringen kunnen altijd via e-mail worden ingezonden. De verwerking van alle verhalen gebeurt anoniem. Belangrijk is dat de ervaringen betrekking hebben op de gemeente Oss en recent zijn, zodat de ASD deze kan verwerken in hun advies. Voor landelijke kwesties zal de ASD het college vragen deze door te sturen.

Neem contact op via info@asd-oss.nl onder vermelding van 'Thema Zorgen voor Elkaar' of bezoek hun website voor meer informatie: ASD Oss - Thema Mantelzorg (https://asd-oss.nl/thema-mantelzorg/).

Aanmelden kan tot uiterlijk 1 september 2024. U krijgt na aanmelding te horen of er nog plaats is voor de bijeenkomst.